Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 337



Charakteristickou barvou je tu převládající barva fialová, kterou nacházíme i na zobrazených obou džbánečkách, zvláště ve stejném provedení růžice na džbánečku po pravé straně, takže není pochyby, že všechny tři kousky vyšly z jedné dílny. Také toufar Zavřel, když jsem mu předložil několik různých talířků, označil dva s převládající barvou fialovou (obr. 20|A) za pavlické. Jsou ovšem v tomto provedení i starší práce určitě na západní Moravě vyrobené, jako na př. koutní hrnec z roku 1817 (obr. 21.) v Horáckém museu v Novém Městě na Mor., pocházející z Jackova

■ .


Obr. 21.

u Mor. Budějovic, které snad pocházejí zvýroby Slovákovy ve Znojmě, v níž Šindelář pokračoval. Upozorňuji na tuto okolnost, jelikož materiál ve sbírkách je dosti hojný a nebude tudíž asi obtížno při dalším studiu to naurčito zjistiti. Nemalou důležitost bude míti i prozkoumání místa, kam Šindelář vyhazoval rozbité nádobí.

Vedle této barevné keramiky tvrdí majitel, 761etý stařeček, i o dvou modrých miskách (obr. 19B), že jsou z dílny Šindelářovy. Byly to asi jeho výrobky pozdější a jelikož i tento typ sytě modré malby na keramice objevuje se na západní Moravě hojně (obr. 20B, C), podaří se jistě přesné zjištění. Mnoho a nejlepších věcí ze západo-moravské keramiky bude ovšem asi ve Vídni a odtud jistě i v cizích sbírkách.


Předchozí   Následující