Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující

(úřední) z té doby. Otázka katechismová od, r. 1781 až 1892 (3). Kdo vydával staré spisy? Theologie: Bible, modlitby, zpěvníky, konfesse, postilly, agendy, vzdělavatelné spisy. Historie. Poesie duchovní a evangelicko-národní. Jména a stav evang. literátů. Kteří vědci byli evangelíci? Faráři literárně činní. Učitelé literárně činní. Časopisy, brožury, kalendáře.

2. Obřady. Církevní roucha, taláry, čepice. Kostelní náčiní. Fotografie církevních ceremonií.

3. Statistika, lid. Kde obývá? (mapa náboženská). Rozdělení církve na superinten-dence, senioráty a sbory (mapa). Povšechný vzrůst církve od tolerance až po naši dobu (diagram). Vzrůst církví jednotlivých, vznikání a zanikání sborů, filiálek, škol. Faráři, vikáři, presbyteři, zastupitelé, učitelé, podučitelé (počet). Počet narození: počet dítek manželských a nemanželských (v %); počet školních dítek. Počet konfirmandů, katechumenů; počet evangelických vystěhovalců. Úmrtnost. Brannost evangelíků. Statistika evangelíků zločinců. Nedělní školy, katechismová cvičení; cvičení přestupujících. Pěstování zpěvu. Ústavy vzdělávací, dobročinné. Spolky církevní. Knihovny. Finanční poměry, výlohy administrativní (na vydržování farářů a škol), majetek celé církve a sborů nemovitý i fondy, Finanční stav církevníků. (Stanoviti by snad bylo lze dle saláru?)

4. Život lidový. (Památky života evang. lidu.) Obydlí soukromá, jevící evangelický ráz. Zařízení selského evangelického bytu (fotografie). Budovy církevní a hřbitovy (fotografie). Výzdoba církevních budov. Kroj evangelického lidu. Mravy, zvyky a pověry evangelického lidu. Způsob při vyučování mládeže. Zaměstnání církevníků. Účastenství evangelíků v hnutí národním.

Dotazník. 1. Navrhujete-li rozšíření neb doplnění programu v některé části? 2. Chce-te-li se súčastniti práce a v kterém odboru? 3. Jste-li ochoten přijati sběratelství a jednatelství pro své okolí? 4. Jste-li ochoten zapůjčiti k výstavě na r. 1895 některé památky literarní neb jiné věci dle programu se hodící pod zárukou, že budou bez poškození vráceny? B. Jeví-li se u vás stopy zvláštního života lidového? 6. Přislibujete-li na vypravení exposice nějaký příspěvek?

Program školského oddělení.

Výstava školská umístěna bude v budově bývalé výstavy retrospektivní a ve zvláštním přístavku, s budovou tou spojeném.

Účelem výstavy školské jest, znázorniti vše, co se týče českého dítěte, české školy a českého učitele v přítomnosti a v minulosti a poznati, pokud již vychování naší mládeže je původní a ryze národní, a tím přiblížiti se ideálům Amerlingovým a Wenzigovým.

Znázorní se výchova českého dítěte ve škole i mimo školu, v době nynější, jakož i v některých význačných dobách v minulosti.

Předvede se úplný obraz školství veškerého národa českoslovanského, jeho vnitřní zřízení a směr v době nynější, současně pak ukáže se podobný obraz školství českého v dobách minulých.

Představí se veškero nynější učitelstvo české, všechny stránky jeho práce a jeho snažení, tolikéž pak ukáže se, jaké bylo učitelstvo v různých dobách minulých. Hlavní zásadou při této výstavě jest, aby nebyla opakováním školské výstavy jubilejní, ale aby doplňovala spíše zdařilou výstavu tuto, proto omezí se v těch věcech, které na výstavě jubilejní podrobně a zdařile byly předvedeny, za to však větší pozornost věnuje se tomu, co na výstavě jubilejní nebylo a býti nemohlo.

Všecko vystaví se dle možnosti zajímavě a názorně, co se tomuto způsobu vymyká, uveřejní se ve zvláštním katalogu, a některé zajímavé věci objasní se občasnými odbor-

nými přednáškami a skutečnými produkcemi (skutečnými hrami a p.).

Veškerý material budoucí výstavy škol-ské děliti se bude ve dvě oddělení. České dítě, česká škola a český učitel v době nynější, druhé oddělení bude retrospektivní.

A. České dítě, česká škola a český učitel v době nynější.

I. Popis českého dítěte se stanoviště anthropologického:

1. Diagramy, znázorňující v různých letech věku vzrůst dítěte co do výšky i váhy, objem hlavy, objem prsou, barvu vlasů a očí, vývoj svalstva, stav chrupu. (Na základě dat, učitelstvem zaslaných, pořídí p. Dr. Matiegka.)

2. Fotografie školních dětí, celých tříd všech stupňů a fotografie jednotlivých dětí malých z opatroven a mateřských škol, se-řaděné v tabla dle jednotlivých krajů. (Sestaví p. MUDr. J. Matiegka.)

II. Výchova české mládeže v době před povinností školní.

1. Výchova v rodině. Zde se vystaví české ukolébavky v slově i nápěvu, dětské písně, básničky, rýmovačky, průpovídky a říkadla, jichž se užívá ku pěstění výmluvnosti dětské, obrázkové knihy, pohádky a hry dětské, slovem i obrazem znázorněné. Veškerá literatura česká, do toho oboru spadající, vystaví se tu v tisku i v rukopise souborně. (Obstará p. A. Mojžíš, učitel v Karlíně.)

Podobně hračky dětské, původní, všech druhů, se tu vystaví. (Sbírá a vystaví p. Malý, učitel v Březových Horách.)

2. Výchova v jeslích, opatrovnách a školách mateřských. Zde bude kartogram těchto ústavů i diagram, znázorňující jejich vznik a vývoj u nás, dále statistika žactva i vychovatelek z roku posledního.

Obrazy, plány a fotografie některých vzorných budov, místností a hřišť. Fotografie dětí, zaměstnaných při různých cvičeních a hrách.

Osnovy zaměstnání dětí, doložené vzorným postupem prací dětí z každého oboru, pomůckami a prostředky učebnými.

Hry a písně v těchto ústavech původní vystaví se souborně. Dle možnosti provedou se ve »dnech dětských« na výstavě některé zajímavé hry s dětmi. Pomocné knihy pro vychovatelky a literatura o těchto ústavech vůbec. Obrazy a fotografie osob, jež o vývoj českých dětinců zvlášť zásluhy si zjednaly; jádrem bude skupina Svobodova.

Spolek pro zájmy škol mateřských (jeho organisace a pod.). (Oddělení toto obstará spolek pro zájmy škol mateřských, a pan A. K. Víták, odb. učitel v Poličce.)

III. Výchova mládeže ve škole obecné, měšťanské, všeobecné řemeslnické, pokračo-vací (průmyslové, obchodní a hospodářské) a ve zvláštních ústavech dívčích (vyšší dívčí školy, škola výrobního spolku a p.). Samostatná skupina Ústřední Matice Školské.

1. Kartogramy všech českých škol obecných. (Pořídí p. Mařatka z Nové Vsi.) Kartogram škol měšťanských. (Pořídí p. Em. Formánek z Karlina.) Kartogram škol pokračo-vacích a všeob. řemeslnických. (Sdělá pan F. Pavlík z Vinohradů.) Kartogram škol dívčích, ojedinělých. (Pan J. Auštěcký z Král. Vinohradů.) Kartogram návštěvy školní dle okresů. (Pan V. Beneš z Vršovic.)

2. Diagram plošný, znázorňující nynější stav veškerého školství českého dle zemí, druhu a počtu škol; dle počtu tříd a počtu žactva, dle pohlaví žactva a dle náboženství. (Pan K. Buzek ze Žižkova.)

Sloupcový diagram, znázorňující vznik a rozvoj všech českých škol měšťanských. (Pan řed. K. Steinich z Prahy.)

Diagram škol pokračovacích, znázorňující stav těchto škol dle počtu tříd a oddělení, dle počtu žactva a jednotlivých řemesel a dle nákladu. (Řed. p. Wildvald ze Smíchova.)

3. Plány, obrazy, fotografie, po případě modely školních budov českých všech druhů

škol, zvláště vzorných. Podobně učeben, pracoven, tělocvičen, kreslíren, kabinetů, koupelen, slavnostních síní a zahrad školních, hřišť a pod., za příčinou i zajímavosti též fotografie jmenovaných místností při zaměstnání žactva.

Náčrtky a obrazy vzorných nářadí školních a nábytku.

K vůli oživení a větší zajímavosti zařídí se vzorná třída moderní školy se vzorným, moderním zařízením školy a jiným úplným zařízením.

(Toto oddělení mají na péči pp. ředitel V. Nechvíle ž Karlína, uč. Balvín ze Žižkova, V. Bernášek z Král. Vinohradů a Meinich z Prahy.)

4. Osnovy učebné každého druhu škol. Jako ilustrace osnov dle možnosti vzorný postup práce žáka v jednotlivých předmětech v každé kategorii škol.

5. Učebnice školní tištěné i v rukopise, předlohy, modely a jiné učebné prostředky a pomůcky k vyučování všem předmětům, původní české.

6. Kázeňské prostředky nynější školy. Zvláštní kázeňské prostředky (kárné a pochvalné lístky, kniha o chování se žactva, zprávy rodičům o poklescích žáka, kontrolní lístky, odměny a pod.).

Pozn.: Veškeré tu naznačené věci od č. 4.—6. vystaví se systematicky dle předmětů učebných tak, aby z uspořádání patrný byl nejen rozsah, ale i postup a způsob vyučování každému předmětu.

Dle toho vzali na se: Náboženství P. V. Červinka ze Žižkova, kterak se pěstuje mravnost na školách řed. p. Janů ze Žamberku, jazyk vyučovací ve škole obecné p. J. Teppe z Bubenče, v měšťanské p. J. Basl z Král. Vinohradů, počty ve škole obecné p. Marhan z Karlína, v měšťanské ředitel p. Steinich z Prahy, krasopis řed. p. Jirásek, přírodopis i přírodozpyt pro školy obecné p. J. Dinebier z Král. Vinohradů, pro měšť. p. F. Nygrýn z Prahy, fysiku a chemii pro měšť. p. A. Vimmer z Prahy, zeměpis a dějepis pro ob. p. Mojžíš, pro šk. měšť. p. A. Jonáš z Král. Vinohradů, rýsování p. Svoboda z Karlína a Fr. Kotouč z Král. Vinohradů, kreslení p. Formánek z Karlíina, zpěv a hudbu p. Porteš ze Žižkova, tělocvik pro skoty obecné p. J. Wolf z Král. Vinohradů, pro měšť. p. J. Klenka z Prahy, jazyk německy p. Březina ze Smíchova, frančtinu p. J. Nový ze Smíchova.

7. Obrazy a fotografie výjevů ze školního života dětí při různém zaměstnání v učebnách, tělocvičnách, školních zahradách, při hrách školních a pod. (Sbírají a pořádají pp. A. Ma-tolín ze Žižkova, V. Beneš z Vršovic, J. Gmach ze Žižkova a J. Veselý z Král. Vinohradů.)

IV. Výchova mládeže mimo školu v téže době.

1. Zde bude dětská literatura všeho druhu: povídky, básně, písně, pohádky, časopisy pro mládež a vzorná knihovna pro mládež. (Obstarají: sl. Jakubíčková a pp. J. Do-lenský, řed. Fr. Zeman z Prahy a J. Frydrych ze Žižkova.)

2. Hry mládeže vystaví se slovem i obrazem. Spolky pro pěstování her mládeže (jejich statistika a organisace), vzorná hříště a pomůcky ku hrám. (Obstarají pp. J. Klenka a A. Mojžíš z Karlína.)

3. Loutková divadla. Loutkové hry české v tisku i v rukopise a všecka literatura česká o loutkových divadlech. Obrazy zasloužilých loutkářů českých a spisovatelů loutkových her. Obrázkové divadlo, »Betlém«, jesličky, a modely loutkových divadel. Statistika nynějších loutkových divadel českých.

Poznámka: Mimo pavilon školský bude na výstavě skutečné loutkové divadlo, v němž repertoir říditi bude odbor školský. (Obstará a řídí p. Fr. Hrnčíř z Bohnic.)

4. Obrazy a fotografie dětských slavností a zábav, jako slavnosti sv. Mikuláše, vánočního stromku, výpravy do jubilejní výstavy,


Předchozí   Následující