Předchozí 0071 Následující
str. 66

že na den před sv. Lucií chodilo šest děvčat, tak as Mletých, po staveních, provádějíce němě dosti podivnou hra. Umyvši se, fouklo každé děvče do mouky, by svůj obličej k nepoznání zabílilo; dále se přistrojilo do bílých šatů a na hlavu si upravilo bud" bílý šátek neb čepec. První chovalo v klůcku zabalené dítě; druhé mělo hadr a rýžový kartáč; třetí metlu; čtvrté košíček s ovocem a cukrovím; páté štětku k bílení. Šesté děvče bylo přistrojeno za kněze; mělo totiž přes sebe ještě tmavou pla-chýtku a na hlavě kněžský kvadrátek. Takto přistrojené dívky přišly večer do světnice a pozdravily. První děvčátko usedlo na stoličku a hejčkalo to dítě; druhé kleklo na zem a napodobilo mytí podlahy aneb přikleklo ke kamnám a jalo se rozdělávati oheň; třetí vyhledávalo děti a nutilo je k modlení; které dítě se neumělo modliti, bylo metlou potrestáno. Čtvrtá dívka rozdávala ovoce modlícím se dětem. Přistrojený kněz vstoupil do prostřed světnice, vykropil ji a modlil se nesrozumitelně z nějaké knihy. Dívka se štětkou přistoupla ke zdi a napodobovala bílení. Pak děvčata se odebrala do vedlejšího stavení. Srov. str. 65.

Strašnější byl pohled, když někde místo Lucky a Lucek, přestrojených žen, chodila kobyla Lucka (viz 2. svazek této sbírky, vyobrazení) a zejména Perychta, příšerný zjev, v ústroji Perucht, jak jsem je vylíčil ve 2. svazku této sbírky, mezi maškarami období zimního, vánočního a masopustního. Perychta z Dušník (viz vyobrazení od prof. K. Rozuma) má na hlavě králičí' kůži, na těle obrácený kožich, v pokrvácené ruce nůž a v druhé škopek s hrachovinou. Představme si živě, již jen na obrázek se zadívajíce,' jak hrozně vypadala tato obluda v přítmí blikavého světla za zimního večera v nízké světnici venkovské pro strach dětem i dospělým . . .*) Vyobrazení na str. 69.

Chodívaly také v Budějovicích dvě Lucky dům od domu a při-pamatovaly občanům, že se noci už krátí.**) Bývalo to den před sv. Lucií. Zabouchnuvše několikráte na dveře, vkročily do světnice dvě bílé, nakloněné postavy s velkými zobáky jako čápi. Podivně klapaly a zvýšenými hlasy pronášely: Jdu, jdu, noci upiju! Aneb: Lucie noci upije. Ničeho nenadělivše zase se vzdálily. Vyobr. na str. 70.

Naše matka (vypravoval J. Béra) s nimi ještě po návštěvě rozmlouvala a pak jim podala hrnek kávy. Je tomu pět let. Zobák si upravily tak, že si rozštěpené koště položily na ramena odvýčerkem (držadlo koštěte) v před a k hlavě je provázkem přitáhly. Koště bylo polepeno buď papírem nebo potaženo nažloutlou látkou. Oči vyznačeny černidlem. Kolem hlavy přes koště uvázán šátek na dva cípy a tělo oděno po-slamkou.

Výchovnou moc užitečné práce znázorňuje si lid posud ještě v některých vsích okolí Milevského obchůzkou (viz vyobrazení) »Lucií« večer 12. prosince před svátkem sv. Lucie. Vypravuje o tom zkušený znalec zvyků lidových Štěpán Dvořák: Dle podání lidového kála se sv. Lucie za bývalý svůj život v jeskyňce jako *>přádlice«. Po poradě


*) Srv. Český Lid XIX., str. 449.
**) Popisuje a kreslí prof. K. Rozum. Srv. Český Lid XX.

Předchozí   Následující